اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

خاتمی آبراهام لینکلن را شهید دانست، اما ایران همچنان محور شرارت

منبع: مهرنیوز

در رونمایی یک کتاب مطرح شد؛
خاتمی آبراهام لینکلن را شهید دانست، اما ایران همچنان محور شرارت بود
نویسنده کتاب «سیاست خارجی در دولت خاتمی» در نشست رونمایی از این کتاب گفت: دولت خاتمی تلاش کرد از دادن شعارهای ساختارشکنانه در نظام بین‌الملل جلوگیری کند و حتی آبراهام لینکلن را شهید نامید، اما همه اینها در حالی رخ داد که دولت وی از سوی آمریکا به عنوان محور شرارت معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر کتاب «سیاست خارجی در دولت خاتمی» عصر روز پنجشنبه 19 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب و با حضور نویسنده این کتاب، ابوالفضل صدقی رونمایی شد.

صدقی در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه تدوین این کتاب در ادامه سلسله برنامه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره سیاست خارجی ایران صورت گرفته است، اظهار داشت: من پیش از این کتاب سیاست خارجی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 68 را نوشته‌ام و در آن اصول سیاست خارجی ایران بر مبنای الگوی حضرت امام (ره) را مطرح کردم که  قاعده نفی سبیل، حمایت از مستضفعان عالم، اصل دعوت، اصل ام‌القرای جهان اسلام و... از مهم‌ترین مواردی بود که در این راستا مورد توجه من قرار گرفت.


صدقی همچنین به تالیف کتاب سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: پس از تالیف کتاب سیاست خارجی در دوران سازندگی به فکر تالیف کتاب سیاست خارجی در دوران اصلاحات افتادم. در دوران پس از پایان جنگ تحمیلی سئوالی در سیاست خارجی ما مطرح بود که آیا سیات خارجی اصولگرا و ارزشگرا می‌تواند منافع ملی ما را تامین کند یا نه. در دوم خرداد و پس از پیروزی آقای خاتمی هم این اصل رونق گرفت که برای تامین منافع ایران باید به سمت سیاست تنش‌زایی روی آورد و به عبارت دیگر باید اصول را کمرنگ کنیم تا به یک کشور عادی در صحنه بین‌الملل مبدل شویم.

این نویسنده افزود: کتاب «سیاست خارجی در دولت خاتمی» به دنبال پاسخ به این سئوال بود که آیا سیاست خارجی مبتنی بر تنش‌زدایی  و گفتگو در هشت سال اصلاحات موفقیت آمیز بوده یا خیر؟ فرضیه ابتدایی ما در این اثر این بود که هرچند سیاست تنش‌زدایی توانست منزلت ما را در بین دولت‌های غربی و عربی افزایش بدهد، اما نتوانست یک دستاورد راهبردی برای ما به ارمغان بیاورد. به عبارت دیگر سیاست خارجی تنش‌زدای آقای خاتمی اگرچه فرصت‌های سیاسی و اقتصادی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد، اما نتوانست مسائل راهبردی ما را حل و فصل کند.

صدقی ادامه داد: دولت خاتمی تلاش کرد از دادن شعارهای ساختارشکنانه در نظام بین‌الملل جلوگیری کند و صحبت از کوتاهی دیوار بی‌اعتمادی به میان آورد و رئیس جمهور وقت نیز آبراهام لینکلن را شهید نامید و همه اینها در حالی رخ داد که دولت وی از سوی آمریکا به عنوان محور شرارت معرفی شد و اسم ایران نیز از لیست کشورهای حامی تروریسم خط نخورد.

وی با ذکر خاطره‌ای از مذاکرات اتمی ایران و اتحادیه اروپا گفت: نقل شده است که جک استروا، وزیر خارجه وقت انگلستان در مذاکرات گفته بود که همانطور که یک ساعت دیواری بدون باتری قادر به فعالیت نیست، باید باتری تاسیسات اتمی ایران را نیز از درون آن بیرون کشید، ولی یوشکا فیشر وزیر خارجه وقت آلمان در حالی که سیگارش را در زیر سیگاری خاموش می‌کرد در پاسخ به او گفته بود که باید این تاسیسات را مانند این سیگار له کرد و از بین برد.

صدقی ادامه داد: من در این کتاب نشان دادم که سیاست تنش‌زدایی بدون پشتوانه قدرت هیچ ارزش راهبردی ندارد و این یعنی نظام بین‌الملل به هر شکل به دنبال تحمیل منافع خودش به کشورهای جهان سوم است.

وی در پایان به بخش‌بندی کتاب خود اشاره کرد و گفت: این کتاب در بخش نخست کلیات مفهوم سیاست خارجی و ساختار تصمیم گیری درباره آن را شرح داده است و پس از برشمردن اجمالی تحولات سیاست خارجی ایران د دروان آقای‌ هاشمی به بررسی سیاست خارجی دولت خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری وی پرداخته است و به موضوع مسئله تاسیسات اتمی ایران، جزایر سه گانه  و کشف معادن نفت و گاز در دریای خزر توجه نشان داده است. در ادامه نیز مبانی نظری سیاست خارجی ایران تبیین و عنوان شده است که اگر ایران می‌خواهد در نظام جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد خوردن قهوه و خندیدن در میان دیپلمات‌ها کاری را از پیش نمی‌برد و باید قابلیت‌های دفاعی و اقتصادی و سیاسی کشور را تقویت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد