اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

توهین به ائمه در زمان خاتمی

سید‌عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات مسئولیت برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری نهم در گفت‌وگوی اخیر خود با یکی از خبرگزاری ها مدعی شد: [در دوران اصلاحات] شاید توهینی به امام زمان (عج) و یا علما می‌شد اما تیراژش کم بود!


به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این گفت‌وگوی وی مدعی شده است در دوره آقای خاتمی در حوزه‌های مختلف کارهای بزرگ صورت گرفت که اگر تداوم پیدا می‌کرد قطعاً وضع کشور بهتر از این بود که امروز شاهدش هستیم.
وجه سخنان وزیر کشور دولت خاتمی آنجایی جالب می شود که موسوی لاری در خصوص وضعیت فرهنگی در دوران اصلاحات به اظهار نظر پرداخته است.
موسوی لاری که در این مصاحبه در قامت یک حامی تمام قد به تعریف و تمجید از دوران آقای خاتمی ظاهر شده است در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حوزه فرهنگی عملکرد دولت آقای خاتمی چگونه بود؟‌ می گوید: در حوزه فرهنگی هم خوب بود. در حوزه فرهنگی بگذریم از بحث‌هایی که الان مطرح می‌شود و در آن زمان هم بود طبیعی است که شما وقتی فضای بازی دارید در کنار کارهای مثبت ممکن است بهره‌برداری غلطی هم بشود و یک عده‌ای نیز از این فضای باز سوءاستفاده بکنند اما جریان سازی‌های منطقی‌ای که آن زمان در عرصه کتاب، روزنامه، مجلات فکری و سینما صورت گرفت جهتشان جهت درستی بود و معنایش هم این نیست که کتاب نابابی چاپ نشد یا روزنامه‌ای حرف بی‌ربطی نمی‌زد و یا نویسنده‌ای حرف نادرستی نمی‌زد معنای حرف من این نیست؛ معنای حرف من این است که کلیت جهت‌گیری، کلیت مثبتی بود و قطعاً ضایعاتی هم داشت و باید جلوی آن ضایعات گرفته می‌شد.

وی در این باره که خیلی‌ها معتقدند در دوران اصلاحات بیشترین توهین‌ها به مقدسات انجام گرفت این موارد را از موضوعاتی دانسته که به نظرش مورد سوءاستفاده قرار گرفته است

لاری که نخواسته است به طرح 6 شبهه دینی در روز آنهم در روزنامه های کثیرالانتشار اشاره کند، این دسته از توهین ها را محدود به نشریاتی دانسته که تیراژ زیر 200 داشته است و در نهایت نیز گفته است: من معتقدم که توهین‌ها این دوره توسط دستگاه‌های مسئول بیشتر از دوره آقای خاتمی بود.

موسوی لاری چنین مواردی را کوتاهی خوانده و گفته است: مطمئناً آنها به دنبال توهین نیستند و از روی ندانستن بوده است. آن چیزی که در دوره آقای خاتمی به آن دامن زده ‌شد این بود که به عنوان مثال شخصی مقاله‌ای می‌نوشت و 10 نفر دیگر در پاسخ به آن مقاله از خود واکنش نشان می‌دادند اما عده‌ای صرف‌نظر از پاسخ‌هایی که به آن مقاله داده می‌شد جار و جنجال راه می‌انداختند که این شخص در مقاله‌ای حرفی زده و چون در دوره اصلاحات زده پس مسئولیتش با دولت اصلاحات است و شروع به کفن پوشی و شعار دادن می‌کردند.

وزیر کشور خاتمی در نهایت بحث خود به خبرنگار فارس می گوید: شما اگر به تهیه لیستی بپردازید و بررسی کنید که در روزنامه‌ها، مجلات و نشریه‌ها زمان آقای خاتمی چه چیزهایی گفته شد و همان‌ها الان در روزنامه‌ها و به ویژه صداوسیما به چه میزان وجود دارد.

این در حالی است که در سالهای طلایی! مورد نظر آقای لاری روزنامه‏ ها و نشریات زنجیری سعی در القای برخی مفاهیم در ذهن و زبان مردم کردند.

در این جا بد نیست به برخی اظهار نظرهایی که نه تنها در نشریات کم تیراژ منتشر نشده بلکه توسط افرادی منتسب به دولت مطرح شده است مثلا عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آریا، 16/1/79: نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.

  • *مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نشاط، 1/6/78 می گوید: رقص را نباید همواره ناپسند دانست.
  • براهیم اصغر زاده نماینده شورای شهر در دوران اصلاحات در آفتاب امروز، 2/6/78مدعی شد: اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتی علیه خدا... و یا همین فرد در 6/2/77 اظهار داشت: حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد.
  • *بهزاد نبوی عضو هیئت رئیسه، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در روزنامه کثیر الانتشار جمهوری اسلامی، 13/2/79 نیز گفته است: خواستم سخنانم را مثل سوره توبه بدون بسم الله شروع کرده باشم.
  • *علیرضا علوی تبار نویسنده اصلاح طلب و فعال در نشریات در دوران اصلاحات ، یالثارات، 4/3/79: جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می خواهد مدرن و صنعتی شود. اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می توانیم به این وضعیت چیره شویم.
  • *رجبعلی مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، حریم، 23/11/78: حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.
  • *مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، رسالت، 16/7/79: در نظام ما هیچ کس مقدس نیست.
  • *سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، مجتمع فرهنگسرای کوثر 10/2/81: «... نوینسدگان (نامه به امام حسین (ع)) می‌گویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است. آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه می‌کند: «... سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می‌نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومه‌ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟»
  • *سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، ساختمان مرکزی دفتر تحکیم، 25/1/81 : «امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت. با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود... منطقی که می‌گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.» «... اینکه مارکس می‌گوید دین افیون توده‌هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من می‌گویم در حکومت‌های دینی، نه تنها دین افیون توده‌هاست که افیون حکومت‌ها نیز هست.»
  • *محسن کدیور در دانشکده فنی دانشگاه تهران است که در سال 79 طی سلسله مباحثی تحت عنوان «پژوهش‌های قرآنی» ایراد کرد: «... یک زمانی مردم می‌گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهد پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردمند
  • *عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب ، ماهنامه کیان، بهمن 77: ولایت، منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد؛ او خاتم نبوت و خاتم ولایت بود، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است.
  • *عبدالکریم سروش روزنامه صبح امروز، 9/3/78: حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد.
  • *عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب، روزنامه نشاط، 12/3/78: فرهنگ شهادت خشونت آفرین است،
  • *اکبر گنجی روزنامه نگار اصلاح طلب، صبح امروز، 23/2/78: پیامبر در بدر و حنین و ... شمشیر زد ... اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعی به دنبال ندارد؟... خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه‏ای جز خشونت به بار نمی‏آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‏داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.
  • محمدکاظم محمدی‏ اصفهانی، روزنامه دولتی ایران، 24/4/79: مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسؤول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می‏توان اعتراض کرد و او را فتنه‏گر نامید..
  • *تقی رحمانی، روزنامه فتح، 17/1/79: چرا باید جریان سقیفه را تبدیل به یک کینه‏ی تاریخی کنیم؟ سؤال این‏ست که اگر طراحان سقیفه گناهکارند، پس تمام فرق اسلامی به جز شیعیان گناهکار و فریب خورده‏اند؟
  • *عزت الله سحابی، روزنامه عصر آزادگان، 16/10/78: آدم‏ها و حتی معصومین(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند.
  • *عمادالدین باقی روزنامه نگار اصلاح طلب در دوران اصلاحات ، جمهوری اسلامی، 13/2/79: معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست.
  • *غلامرضا سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز، 23/8/78: تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.

منبع: جوان آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد