اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

چرا خاکریز هسته‎ای خط مقدم دفاع از «همه حقوق مردم» است!؟/ آیا دس

کمیل نقی‌پور: فردا قرار است دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی قزاقستان برگزار شود. اما دو روز پیش سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارات مهمی را مطرح کرد که تصویر روشنی از منطق تیم مذاکره کننده ایرانی را به نمایش گذاشت.

به گزارش رجانیوز، سعید جلیلی در سخنان خود با تاکید بر مقاومت هسته‌ای گفته بود: مقاومتی که در خرمشهر انجام شد تنها برای دفاع از خرمشهر نبود؛ بلکه دفاع از تمامیت ارضی کشور بود.

وی در ادامه افزود: امروز پس از هشت سال دفاع مقدس که برای همیشه دشمن را از تعرض به مرزهای این کشور پشیمان کردیم ثمره دیگری در حال ظهور و بروز است و درس بزرگی به جهانیان یک بار دیگر خواهیم داد و آن دفاع از حق هسته‌ای است که دفاع از تمام حقوق ملت ایران است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خطاب به مدیران صنعت هسته‌ای اظهار کرد: آن‌چه که شما انجام می‌دهید و به خاطر آن مورد تهدید قرار گرفتید و با تمام توان از آن دفاع می‌کنید فقط دفاع از حق هسته‌یی کشور نیست؛ بلکه دفاع از تمامی حقوق یک ملت است در واقع خاکریز اول حق هسته‌یی است، لذا آن‌ها تلاش می‌کنند که خاکریز اول را بشکنند زیرا ورود به این عرصه باعث می‌شود که بتوانند به همه‌ حقوق ملت کشورمان تعرض کنند.

پیام سخنان مهم جلیلی چیست؟

کاربرد عبارت «خاکریز اول» برای حق انرژی هسته‌ای از سوی جلیلی و شباهتسازی موضوع هسته‌ای ایران به وضعیت خرمشهر در زمان دفاع مقدس، حاوی چند پیام برای مردم و سیاستمداران داخلی و مقامات کشورهای طرف مذاکره با ایران است.

اول آنکه همانگونه که رزمندگان اسلام بر آزادسازی خرمشهر پافشاری کردند و با اجرای چند عملیات در ‌‌نهایت توانستند این شهر را آزاد کنند، سرنوشت موضوع هسته‌ای ایران نیز با مقاومت و پایداری بر اصول به نفع مردم تمام خواهد شد.

دوم آنکه خرمشهر، جزئی از سرزمین مردم ایران و در واقع حق مردم به حساب می‌آمد، موضوع هسته‌ای ایران نیز حق مردم ایران است که عقب نشینی از آن نادیده گرفتن حقوق مردم است. یعنی وظیفه ابتدایی هر حکومتی است که از حقوق مردم خود دفاع کند و نادیده گرفتن این حقوق در واقع نادیده گرفتن حقوق مردم توسط حکومت است.

سوم آنکه پایداری و مقاومت مردم در دفاع مقدس نشان داد که مقاومت یک ملت نه تنها دشمنان را از تعرض به یک شهر پشیمان کرد بلکه دشمن را از تعرض به هر شهری در سراسر کشورمان پشیمان کرد. در واقع شکسته شدن خاکریز حق هسته‌ای سبب می‌شود که دشمن سایر حقوق ملت ایران را نیز مورد تعرض قرار بدهد. برای همین کار دیپلمات‌های هسته‌ای کشورمان تنها دفاع از حق هسته‌ای نیست بلکه دفاع از تمامی حقوق ملت است.

 و شاید مورد سوم را مهم‌ترین علت پایداری مردم و نظام بر حق هسته‌ای به حساب می‌آید. اینکه موضوع هسته‎ای نه تلاش برای به دست آوردن یک فناوری، بلکه به نمادی از تلاش برای دفاع از حقوق ملت ایران تبدیل شده است. موردی که اتفاقا تجریه تاریخی روشنی در بعد سلبی و ایجابی دارد و مشخصا درباره موضوع هسته‌ای نیز مورد آزمون قرار گرفته است. نگاهی به موضوع هسته‌ای ایران در ۱۰ سال اخیر، موید این مطلب است.

ایران یک گام عقب برود، دشمن چندگام جلو می‌آید

اواخر مهرماه سال ۱۳۸۲ بود که وزرای امور خارجه فرانسه، انلگلیس و آلمان به تهران آمدند و با استقبال گرم طرف ایرانی قدم در کاخ سعدآباد نهادند و در ‌‌نهایت محمد خاتمی و حسن روحانی را به این نتیجه رساندند که چند معاهده وتوافق نام رابه امضا رسانند. بر اساس توافقنامه سعدآباد، انجام بازرسی‌های گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌ای ایران و پلمپ آن، تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم تنها در برابر جلوگیری سه کشور اروپایی از ارسال پرونده اتمی ایران به شورای امنیت مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در ادامه توافق سعد آباد، دشمن یک گام دیگر هم جلو آمد و توافق نامه بروکسل از سوی حسن روحانی پذیرفته شد. بر اساس این توافق که تنها ۴ ماه بعد از توافق سعد آباد به امضا رسید ایران موظف شد مونتاژ و آزمایش سانتریفیوژ‌ها وهمچنین ساخت داخلی قطعات سانتریفیوژ به تعلیق درآورد. در ادامه سریال واگذاری نادیده گرفتن حقوق مردم ایران، تقریبا ۹ ماه بعد از توافق نامه بروکسل، این بار سیروس ناصری از اعضای تیم حسن روحانی به همراه سفیران وقت ایران در پاریس، لندن و برلین در پاریس با طرف غربی رو در رو هم قرار گرفتند. مفاد این توافق نامه نشان داد دشمن در مواجه با ایران فرا‌تر از موضوع هسته‌ای می‌اندیشد و با نگاه سیاسی به این موضوع می‌نگرد.

مفاد توافق نامه پاریس به این شرح است: یادآوری توافق سعدآباد، گسترش دامنه تعلیق به کلیه فعالیت‌های اتمی ایران. اروپا نیز اعلام آمادگی کرد تا برای پذیرش درخواست ایران در عضویت سازمان تجارت جهانی تلاش کند.

روند عقب نشینی مسئولان هسته‌ای وقت از حقوق مردم ایران و حریص‌تر شدن غرب برای تصاحب این حقوق البته با واکنش صریح رهبر معظم انقلاب روبرو شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای دی ماه سال ۱۳۸۶ در دیدار دانشجویان استان یزد با اشاره به فرایند عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های هسته‌ای دشمن در «چند سال قبل» فرمودند: البته این فرایند به ملت ایران و افکار عمومی جهان نشان داد که وعده‌های غرب توخالی است چرا که تعلیق موقت و داوطلبانه ایران، با سوءاستفاده دشمنان در حال تبدیل شدن به حذف فعالیتهای هسته‌ای در کشور بود که بنده‌‌ همان موقع تأکید کردم اگر روند مطالبه پی در پی طرفهای هسته‌ای ادامه یابد وارد میدان می‌شوم که این کار انجام و روند توقف فعالیتهای هسته‌ای به روند پیشرفت هسته‌ای تبدیل شد.

نکته جالب توجه آنکه کشورهای غربی همزمان با امتیازگیری در موضوع هسته‌ای ایران، فشارهای خود به جمهوری اسلامی در سایر حوزه‌ها را نیز نه تنها کاهش ندادند بلکه به صورت فزاینده‌ای افزایش دادند.

با این حال با دستور مقام معظم رهبری و همزمان با روی کار آمدن دولت نهم روند عقب نشینی ایران از حقوق هسته‌ای، به روند مقاومت و پیشرفت تبدیل شد.

ایران هم اکنون نه تنها ذخایر غنی اورانیوم دارد، بلکه تاسیاست نطنز را با سانترفیوژهای ایراین به صورت چشمگیری گسترش داده، مقدار قابل توجهی اورانیوم با غنای ۳. ۵ درصد و ۲۰ ذخیره کرده، توانسته چرخه سوخت هسته‌ای را تکمیل کند و سوخت راکتو تحقیقاتی تهران را توسط متخصصان خود فراهم آورد، نیروگاه بوشهر به مراحل آخر کار خود رسانده و راکتو آب سنگین اراک نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.

امروز ایران به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده، به همین خاطر است که سعید جلیلی دو روز پیش گفت: ملت ایران نشان داد در دفاع و پشتیبانی از سربازان این جبهه (جبهه هسته‌ای) آنچنان جدی است که دیگر دشمن طمع نمی‌کند به «سایر حقوق ملت ایران» چشم داشته باشد. شاید همین موضوع کافی باشد تا امروز خاکریز هسته‎ای را خط مقدم دفاع از «همه حقوق» ملت ایران بدانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد