اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

انتقاد رئیس دولت رکورددار تورم از تورم

رئیس دولت ششم که دولت وی رکورد بی سابقه ای در زمینه افزایش تورم به جای گذاشت، بخش عمده ای از خطبه دوم نماز عید قربان را به انتقاد از تورم و واردات اختصاص داد.

 

به گزارش رجانیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی در حالیکه ابتدا گفت قصد نداشته موضوع تورم را در تریبون مطرح کند، گفت: این مسئله در روزهای اخیر عمومی شده و در تمامی محافل و مطبوعات از آن سخن می رود. اگر موضوع گرانی ها تشدید شود همه از جمله انقلاب و اسلام ضرر خواهیم کرد لذا توصیه می کنیم که با نظرهای کارشناسی و عالمانه این مسئله ریشه یابی شود و تورم توسط دانشمندان و علمای امر مرتفع گردد.


 

وی همچنین افزود: باید از شعارها و آمار و ارقام نادرست دست برداریم چرا که مردم در جریان این موضوع قرار دارند. شاید موضوع گرانی ها به صورت غیر واقعی و یا افراط و تفریطی به مردم نشان داده شود اما مردم این موضوع را در زندگی خود به خوبی لمس می کنند و چنانچه مسئولان واقعیت ها را به مردم بگویند یا نگویند مردم خود می فهمند که در زندگی چه چیزی کم و یا زیاد دارند.

 

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از اظهاراتش، حل مسئله تورم را با استفاده از روشهای شناخته شده پیچیده ندانست و با تأکید بر ضرورت تقویت تولید داخلی، از آنچه که آن را افزایش واردات می نامید، انتقاد کرد.

 

وی همچنین با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور با واردات حل نمی شود، اضافه کرد: قطعا با این کار، شاید یک هفته و یا یک سال بتوانیم برخی مسائل را حل کنیم اما خطر را به سال بعد منتقل می کنیم.

 

بنا بر این گزارش، رفسنجانی در حالی از تورم انتقاد می کند که دولت وی رکورددار افزایش نرخ رشد تورم در طول تاریخ ایران است. میانگین تورم در 8 سال ریاست جمهوری هاشمی، 43/27 درصد بود و کشور در سالهای 73 و 74 در اثر اجرای سیاستهای تعدیل اقتصادی تورم 2/35 و 4/49 درصد را تجربه کرد.

 

این در حالیست که اطرافیان هاشمی علیرغم آمارهای رسمی بانک مرکزی، تورم کمرشکن دولت 8 ساله وی را رد می کنند. محمد هاشمی، 3 ماه پیش در گفتگو با فارس با رد وجود تورم بالا در دولت برادرش ادعا کرده بود: در یک دوره 40 روزه فقط نرخ تورم به دلیل نوسانات قیمت دلار بالا رفت که آقای هاشمی آن را کنترل کرد و نرخ دلار را روی یک قیمت ثابت نگه داشت که تا آخر دولت آقای هاشمی همین نرخ باقی ماند!

 

با این حال، انتقاد به این تورم بی سابقه منحصر به اصولگرایان و حامیان دولت نیست و شخصیتهای طیف مقابل نیز به این واقعیت اذعان دارند. عباس عبدی یکشنبه گذشته در گفتگو با روزنامه اعتماد، اظهار داشت: لطمه یی که تورم حدوداً 900 درصدی مجموع هشت سال ریاست جمهوری ایشان (هاشمی) به کل نظام اجتماعی ما زد، یک فاجعه بود. تورم 50 درصدی که ما در یک سال آن دوران داشتیم، حتی در ایران زمان جنگ جهانی دوم سابقه نداشت. این ناشی از چه بود؟ برنامه ریزی هایی که اعلام کرده بودند، محور اصلی اش کنترل تورم بود که درست بود اما به یکباره با یک تورم صد درصدی در دو سال 73 و 74 مواجه شدیم.

 

افزایش فاصله میان دهک های بالا و پایین جامعه که از آن به شکاف طبقاتی تعبیر می شود، یکی دیگر از اثرات این سیاستهای اقتصادی بود بطوریکه میزان درآمد 2 دهک بالای جامعه به بیش از 30 برابر 2 دهک پایینی افزایش یافت.

 

از سوی دیگر ادعای هاشمی درخصوص افزایش واردات در حالی مطرح می شود که همزمان با دور اول ریاست جمهوری وی و اجرای برنامه اول توسعه، به دلیل افزایش درآمد نفتی و اجرای سیاست درهای باز اقتصادی از سوی دولت وقت، حجم واردات ظرف مدت 2 سال از  5/16 میلیارد دلار در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۷۰ رسید.

 

این در حالیست که در این دوره، از تمام تریبون های محدود موجود برای توجیه کردن اشتباهات انجام شده و انکار گرانی استفاده می شد.

 

گفتنی است حجم واردات در دولت نهم از کاهش بی سابقه ای برخوردار بوده و در مقابل صادرات غیرنفتی نیز افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده است. واردات کشور در سال ۸۳، ۳۵ میلیارد دلار بود که ۳۳ درصد نسبت به سال قبل را داشت. این رقم در سال ۸۴ به 7/39 میلیارد دلار رسید که ۳/۱۲ درصد رشد داشت و در واقع میزان رشد آن یک سوم سال ۸۳ بود. این رقم در سال ۸۵ با رشد ۱/۴ درصد به ۴/۴۱ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده نزول شدید منحنی واردات است.

 

شیب صادرات در مقابل با سرعت بسیار بیشتری در حال افزایش و صعود است. صادرات کشور در سال ۸۳، ۶/۷ میلیارد دلار بود که در سال ۸۴ با ۴۶ درصد رشد که اکثر آن مربوط به نیمه دولت بود به ۱/۱۱ میلیارد دلار رسید و در سال ۸۵ این رقم به ۳/۱۶ میلیارد دلار رسید که با رشدی ۴۷ درصدی حاکی از یک جهش بی‌سابقه در صادرات است.

 

به هر ترتیب، اصرار هاشمی بر طرح مسئله تورم از تریبون نماز عید قربان در شرایطی صورت می گیرد که کمتر از یک هفته قبل، رئیس جمهور پیش از عزیمت به سفر حج تمتع در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به بیان دلایل افزایش قیمت برخی کالاها پرداخت. وی در بیان یکی از این دلایل به مسئله تورم انتظاری اشاره کرد و رسانه ها و شخصیتهایی را که به بهانه بیان واقعیات، در جامعه تورم انتظاری ایجاد می کنند، مورد توجه قرار داد. رئیس جمهور همچنین با ذکر مواردی که غفلت دولت در ایجاد مشکل مؤثر بوده است، صادقانه از مردم عذرخواهی کرد و نسبت به جبران آن قول داد. این در حالیست که هاشمی رفسنجانی که امروز مدعی "گرانیهایی است که همه جا از آن بحث می شود"، هیچگاه حاضر نشده است از رکورد افزایش تورم 50 درصدی در دولت خود و آثار زیانبار اقتصادی این دوره که کماکان گریبانگیر اقتصاد کشور است، عذرخواهی کند.

 

هاشمی همچنین در حالیکه امروز مدعی شد راههای مقابله با مسئله تورم شناخته شده است، توضیح نداد چرا در دولت وی از این راهها استفاده نشده است؟

 

از سوی دیگر با توجه به موفقیتهای مهم دولت در موضوع هسته ای و سیاست خارجی، همانطور که پیش از این نیز خبرهایی منتشر شده بود، جریان ضداصولگرا از مسئله سیاست خارجی که پیش از اعلام گزارش البرادعی، انتشار گزارش 16 جامعه اطلاعاتی امریکا و ارسال سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه، به سوژه تخریب این جریان تبدیل شده بود، صرفنظر کرده و بر مسائل معیشتی مردم تمرکز کرده است.

 

همچنین در حالیکه افزایش تورم سالیانه معمولاً طی 3 ماهه نخست و پایانی سال بیش از سایر ماههاست، تحریک بخش تورم انتظاری، هدف احتمالی دیگر از تکرار مسئله تورم است.

 

منبع خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد