اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

ادعای عجیب هاشمی‎رفسنجانی درباره موفقیت دولتش در مهار تورم

حکایت تورم در دولت هاشمی    در حالی که دولت هشت ساله سازندگی به اعتراض‌های مردمی نسبت به گرانی‌های شدید و تورم 50 درصدی‌ معروف است، هاشمی رفسنجانی مدعی شد که نرخ بالای تورم فقط در دو سه ماه رخ داده بود و دولت سریعا موفق به مهار تورم شده است.اما برخلاف این ادعات تورم۳۰ تا ۵۰درصدی در دولت هاشمی دوسال ادامه داشت، نه چندماه!

 


 

در حالی که دولت هشت ساله سازندگی به اعتراض‌های مردمی نسبت به گرانی‌های شدید و تورم 50 درصدی‌ معروف است، هاشمی رفسنجانی در اظهارنظر خود در جلسه یادشده، مدعی شد که نرخ بالای تورم فقط در دو سه ماه رخ داده بود و دولت سریعا موفق به مهار تورم شده است.

به گزارش رجانیوز، هاشمی رفسنجانی در این باره مدعی شده که «هدفمندی یارانه‌ها در دولت من به نام تعدیل اقتصادی مطرح شد جنگ که تمام شد بنزین 5تومان بود و من قیمت آن را به 30تومان رساندم ولی آب از آب تکان نخورد کسی هم اعتراض نکرد بعد کوپن‌ها را حذف کردیم البته بانک مرکزی و وزیر اقتصاد قبل از حذف کوپن‌ها بازار را پر نکردند و سه ماه تورم داشتیم آن زمان من تهران نبودم، رهبری تلفن زدند و گفتند وضعیت این چنین شده و ما یک هفته‌ای اوضاع را سر و سامان دادیم.» مطمئنا برای افرادی که خاطرات سال‌های دولت موسوم به سازندگی را به یاد دارند، غیرواقعی بودن این اظهارات درباره «آب از آب تکان نخوردن» و «عدم اعتراض مردم» نسبت به گرانی‌ها و «سروسامان دادن یک هفته‌ای اوضاع تورم و گرانی‌ها»، چندان باورپذیر نیست.

این در حالی است که جمله جالب توجه «سه ماه تورم داشتیم آن زمان من تهران نبودم، رهبری تلفن زدند گفتند وضعیت این چنین شده و ما یک هفته‌ای اوضاع را سر و سامان دادیم» که پیش از این هم از جانب هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود، آنقدر غیرقابل باور  به نظر می‌رسید که برخی آن را به حساب اشتباه لفظی هاشمی رفسنجانی گذاشتند اما تکرار این موضوع از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،

بازخوانی کارشناسی از خاطرات نه چندان خوشایند شرایط اقتصادی سال‎های حاکمیت دولت سازندگی را لازم کرده است. هاشمی رفسنجانی در حالی مدعی شده فقط سه ماه تورم 50 درصد داشته‎ایم که آمار رسمی کشور، واقعیتی غیر از این را نشان می‎دهد. و این در حالی است که هاشمی از عدم حضور خود در تهران در زمان مذکور خبر داده است و البته توضیح بیشتری نداده است آیا مقصودش این است که تمام سه ماه را تهران نبوده؟!

هاشمی رفسنجانی در ادامه نیز مدعی شده است که در عرض یک هفته‌ اوضاع را سر و سامان داده‎ایم. و این در حالی است که هر کس اندک آشنایی با مفهوم تورم داشته باشد،‌ می‌داند که افزایش تورم نتیجه رشد سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی در یک بازه زمانی 24 ماهه است، بنابراین یک هفته‌ای نمی‌توان آن را کاهش داد، بلکه نیازمند اقدامات گسترده‌‌ای است که چندین ماه و حتی چندین سال طول می‌کشد. در هر حال، از جنبه اقتصادی و با استناد به آمار و ارقام هم به راحتی می‌توان غیرواقعی بودن این اظهارات را اثبات کرد.  

* فقط دو سه ماه تورم داشتیم...   برای بررسی اینکه آیا واقعا تورم در دولت هاشمی دو سه ماهه بوده است، باید ابتدا تعیین کرد که اصلا از دیدگاه ایشان، «تورم» به چه معنا است؟ آیا مقصود وی از بزرگ بودن تورم، افزایش آن به بالای 50 درصد است؟ آیا تورم‌های کمتر از 50 درصد از دیدگاه هاشمی، تورم زیادی محسوب نمی‌شود؟ با این حال حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که در دایره لغات آقای هاشمی، مقصود از تورم شدید، همان افزایش نرخ 12 ماهه شاخص کالاها و خدمات مصرفی به بالای 50 درصد باشد، باز هم ادعای ایشان درباره این که فقط دو سه ماه تورم داشتیم، ادعای صحیح و دقیقی به نظر نمی رسد.چنانکه طبق آمار بانک مرکزی، فقط در سال 1374 نرخ تورم نقطه به نقطه طی 8 ماه بالای 50 درصد بود.    سال ماه شاخص کل تورم نقطه به نقطه 1374 فروردین 22 51 1374 اردیبهشت 24 58 1374 خرداد 24 2/56 1374 تیر 24 9/52 1374 مرداد 24 2/52 1374 شهریور 25 3/50 1374 مهر 25 2/46 1374 آبان 26 7/49 1374 آذر 26 7/51 1374 دی 27 3/50

  این در حالی است که اظهارنظر هاشمی رفسنجانی با آمار رسمی بانک مرکزی درباره شاخص میانگین نرخ تورم نیز، کاملا مغایر است. طبق آمار بانک مرکزی، میانگین نرخ تورم در پایان سال 1373 به 2/35 درصد افزایش یافت و تا پایان سال 1374 به رکورد جاودانه 4/49 درصد رسید. بدین معنا که طی این 2 سال (24 ماه)، نرخ تورم از 30 تا 50 درصد در نوسان بوده است. بر همین اساس این ادعا که تورم‎های شدید و چندین ماهه دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به یک زمان کوتاه چند هفته‌ای که اتفاقا او تهران هم نبوده، محدود بوده است، ادعایی عجیب و کاملا مغایر با واقعیات تاریخ اقتصادی سال‎های حاکمیت دولت سازندگی است.    

    * در زمان دولت من تورم 30 درصدی بود و من تورم 17 درصدی را تحویل آقای خاتمی دادم...   آقای هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنان اقتصادی خود، از تحویل دولت به رئیس جمهور بعدی با تورم 17 درصدی سخن گفته است اما ایشان به این نکته اشاره نکرده است که در سال‌های 1368 و 1369 که دولت را تحویل گرفت، تورم به ترتیب 17 و 9 درصد بوده است. بنابراین، مقایسه تورم آغاز دولت هاشمی رفسنجانی با پایان دولتش، نشان از توفیق خاصی ندارد. و این در حالی است که در دولت موسوم به سازندگی نرخ تورم در اکثر ماه‎ها بالای 20 درصد بوده و سیاست‌های اشتباه و وارداتی دولت، گرانی شدیدی را بر مردم تحمیل کرد. هر چند نحوه اجرای همان سیاست‎های وارداتی همچون تعدیل هم، به نحوی بود که حتی به اهداف این سیاست‎ها یعنی آزادسازی قیمت و در عین حال کنترل میزان مصرف انرژی منجر نشد و تنها عامل ایجاد انتظار تورم به واسطه افزایش پنج تومانی یک لیتر بنزین در جامعه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد