اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

مناظره شریعتمداری و کواکبیان

برنامه "رو به فردا" از همان آغاز مورد استقبال اهالی میدان سیاست و رسانه قرار گرفت؛ آنقدر که برخی عنوان 90 سیاسی را برایش برگزیدند. سه شنبه شب نوبت به مصطفی کواکبیان و حسین شریعتمداری رسید تا از انتخابات و مسائل پس از آن بگویند و راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش رجانیوز در این گفتگوی صریح که کواکبیان از همان آغاز نام مناظره بر آن گذاشت، هر دو طرف بر نقاط مشترکی تاکید کردند. عدم مرزبندی رهبران اصلاحات با خارج از مرزها نقدی بود که هر دو به نوعی آن را وارد می دانستند؛ هر دو معتقد بودند آمریکا و معاندان خارجی برای کشور طرح ریزی داشته اند؛ هر دو اغتشاشات، حمله به اموال عمومی، پاره کردن عکس امام، اهانت به سیدالشهداء و شعارهای ساختارشکنی چون "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" را محکوم کردند و معتقد بودند باید این جریانات بعد از انتخابات خاتمه پیدا کند.


آسیب هایی که کشور در حوزه مختلف اعم از اقتصادی در شرایط کنونی می بیند، از جمله نگرانی های هر دو طرف بود. البته در این میان بر سر اینکه چه کسانی بانی ماجرا بودند و مجرم اصلی ماجرا کیست، اختلاف نظرهایی وجود داشت. شریعتمداری معتقد بود عده ای در داخل فرمول فتنه ای را دنبال کردند که در خارج تئوریزه شده بود؛ در عین حال کواکبیان بر این باور بود که نباید همه را آمریکایی خطاب کنیم و سایرین نیز اشتباهاتی داشته اند. همین طور بر سر راهکار نهایی برون رفت نیز بحث هایی صورت گرفت.

برنامه رو به فردای سه شنبه آن قدر صریح بود که بتواند یادآور مناظره های زمان انتخابات باشد. و اتفاقا کواکبیان به توصیه رهبری در خصوص تداوم مناظرات آن روزها نیز اشاره کرد و این برنامه را گامی در همان راستا خواند. رهبر انقلاب در نمازجمعه بعد از انتخابات با اشاره به مناظرات فرموده بودند:«اما این رقابتها و مناظرات، که ابتکار مهمى بود؛ ابتکار جالبى بود؛ خیلى صریح بود، خیلى شفاف بود، خیلى جدى بود. این مناظره‏ها تو دهن آن کسانى زد که از بیرون تبلیغ میکردند که این رقابتها نمایشى است، واقعیت ندارد. دیدند نخیر، واقعیت دارد؛ جدى در مقابل هم ایستاده‏اند، با هم بحث میکنند، با هم استدلال میکنند. بنابراین مناظره‏ها و گفتگوها بسیار از این جهت مثبت بود.»


دراین مناظره ابتدا کواکبیان گفت از صدا و سیما تقدیر می کنم هرچند دیرهنگام بود اما بالاخره به فرمایش مقام معظم رهبری در ‏29‏ خرداد مبنی بر اینکه مناظره ها ادامه پیدا کند عمل کردند وی افزود به سهم خودم چون در فراکسیون دانشگاهیان مجلس خادم هستم. ترور ناجوانمردانه و شهادت دکتر مسعود علی محمدی استاد دانشگاه فیزیک تهران را به دانشگاهیان به ویژه خانواده مکرم و معززشان تسلیت عرض می کنم.

سپس حسین شریعتمداری نیز گفت شهادت اقای مسعود علی محمدی را تسلیت عرض می کنم و به قول حضرت امام رضوان الله تعالی علیه اینگونه اقدامات کور نه فقط مانع جهش انقلاب اسلامی نمی شود بلکه نشان دهنده ضعف دشمنان است و شاهد حرکت بزرگتری خواهیم بود .

در ادامه مجری برنامه سوال کرد شاید بهانه اصلی برنامه مستقیم تلویزیونی رو به فردا ماجرای نهم دی امسال بود که در واقع واکنشی بود به حوادث روز عاشورا خلاصه اینکه درباره چرایی و چیستی ‏9‏ دی سوال مطرح است و چرا چنین روزی خلق می شود.

کواکبیان گفت بله سوال خوبی است من معتقد هستم که مردم ما در طول تاریخ نشان داده اند که هیچ وقت از ارزشهایشان کوتاه نمی ایند و حتی شخصیتی مانند حضرت ابا عبدالله الحسین غ که واقعا الگوی اصلی انقلاب ما بودند و حتی امروز شیعیان حوثی در یمن مسلمانان فلسطین در غزه و حزب الله لبنان همه به خاطر الگوگیری از اصول شهادت طلبانه اقا امام حسین است

وی اضافه کرد مردم تحمل نمی کنند که یک عده ای بیایند روز عاشورا و به مقدس ترین مقدسات توهین کنند حال غیر از اینکه به بحث ولایت فقیه و قانون اساسی هم که توهین شود قطعا مردم ما از این ارزشها هیچ وقت نمی گذرند

مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری گفت بدون تردید ‏9‏ دی مردمی بود برخی ها می خواهند روز نهم دی را محدود کنند به جناح و یا کاندیدای خاصی اما مردم به خاطر دفاع از اعتقاداتشان و قانون اساسی امدند و قطعا همانطور که رهبری فرمودند این روز ماندگار است و همان روز هم به نظر من یک کارهای انحرافی شد به برخی از شخصیت ها که دخلی به این ماجرا نداشتند توهین هایی صورت گرفت و صدا و سیما هم که بطور مستقیم پخش می کرد ان را منعکس کرد و من به صلاح نمی دانستم اما در هر حال معتقدم مردم حرکت خوبی از خودشان بروز دادند و جاودانه شد .

سپس مدیر مسئول کیهان گفت نهم دی ماه با حضور بی نظیر و کم نظیر مردم پاسخی بود به هفت ماه تحمل اهانت های یک جریان سازمان یافته بیرونی و درونی به مقدسات مردم تا اینکه روز عاشورا ماجرا به اهانت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین کشیده شد خوب طبیعی بود که مردم به خشم امده و خشم ها را بنا به دلایلی فرو برده دیگر نمی توانستند تحمل کنند وی افزود ان روز مردم به همه دشمنان بیرونی و دنباله رو های داخلی انها نشان دادندکه پای ارزشهای اسلام ایستاده اند و به هیچ وجه حاضر نیستند گوشه ای از ان کوتاه بیایند .

شریعتمداری اضافه کرد به همین دلیل امروز روزی ماندگار شد روز فصل هم بود مثل خود عاشورا روز فرقان هم بود مثل خود عاشورا روز عاشورای ‏61‏ هجری خطها کاملا مشخص شده بود امدنی ها امدند رفتنی ها رفتند نهم دی ماه نیز چنین روزی بود و مسئله جناحی نبود .

وی افزود اساسا ماجرای اخیر جناحی نیست این طور نیست که در این ماجرا یک طرف یک جناح باشد و طرف دیگر جناحی دیگر باشد

شریعتمداری اضافه کرد اصلا ماجرا تقابل یک جریان فتنه سازمان یافته با مبانی و اصول انقلاب است بنابراین طبیعی است که بسیاری از کسانی که قبل ها پیش تر از ان متوجه ماجرا شدند صف خود را جدا کردند

سپس مجری در سوالی خطاب به کواکبیان گفت اقای شریعتمداری کلمه فصل را بکار برندند که مقام معظم رهبری از تعبیر اتمام حجت استفاده کردند که نهم دی حجت را تمام کرد شما این تعبیر را چگونه می بینید و چطور این تعبیر را می توان دریافت کرد

کواکبیان گفت در اینجا بگویم که بنده سخنگوی هیچ کس نیستم و مسئول حرفهای خودم هستم والسلام

وی افزود در تعبیر اتمام حجت من به نکته ظریفی معتقد هستم و اینکه تا چه وقت می خواهیم جریان پس از انتخابات را کش دهیم هم اتمام حجت است برای دنیا هم حاکمیتهم مسئولان و همه بالاخره ‏7‏ تا هشت ماه از انتخابات گذشته است

کواکبیان گفت من از روز اول حتی قبل از اصولگرایی مجلس گفتم که فرمایشات رهبری و قانون اساسی را فصل الخطاب قرار دهیم و نباید این بحث ها ادامه پیدا کند منتهی افراط کاری ها نمی گذارد

وی اضافه کرد نمی خواهم بگویم که لزوما یک طرف باعث شد اما بالاخره حوادث را کشاند به اینجا بنابراین باید یک جا این مسئله را تمام کنیم کواکبیان افزود به نظر من اتمام حجت برای همه است هم جریان افراطی که نمی خواهد این ماجرا تمام شود هم جریانی که واقعا از ان طرف دارد خط و ربط می گیرد هم مسئولان قوای دستگاه سه گانه که هر کدام باید به مر قانون و به وظایف خود عمل کنند هم جریان های خودسری که بر خلاف قانون اقداماتی می کنند

کواکبیان افزود البته تعبیر رهبری این بود که اینها کمک به دشمن است فکر نکنیم که دلسوزانه کارهایی می کنیم یعنی اتمام حجت برای همه افراد است برای مجلس برای نیروی انتظامی وهمه مجری گفت منظور شما عمل سه قوه به مر قانون چیست .

کواکبیان پاسخ داد ان کس که مسئول صدور مجوز است صادر نکند ان هم خلاف قانون عمل کرده است اگر کسی که امده به ارزشهای نظام توهین می کند باید مجازات شود ان کسی هم که می خواهد به سزای عملش برساند ان فرد هم نباید خلاف قانون عمل کند .

وی تصریح کرد من معتقد هستم که مر قانون یعنی یک سیستمی که تمام اجزایش را باید با هم ببینیم قانون اساسی یک محور و فصل اصلی به نام ولایت فقیه دارد اما یک فصلی دارد و اصول دیگری نیز دارد .

کواکبیان گفت متاسفانه برخی از دوستان ما می خواهند بخش دیگر مغفول بماند بحثی هم نیست دادگاههایی که صدا و سیما پخش می کرد درمجلس گفته بودم قانون اساسی می گوید که اصل وجود هیئت منصفه سیاسی هم ضروری است و منکر این نیستم این یک دادگاه سیاسی بود هیئت منصفه نداشتیم اگر نداشتیم چرا باید اینگونه دادگاه برگزار می شد بعدها دیدیم رئیس جدید قوه قضایی تشریف اوردند این قصه بهم خورد .

کواکبیان گفت مر قانون برای همه است همه کسانی که در این نظام می خواهند زندگی کنند و مدعی دلسوزی برای مردم هستند باید ببینیم که راهکار اساسی رعایت قانون است .

وی افزود واقعا جای تاسف دارد که پریروز شنیدیم به منزل شهید صدوقی حمله شده است یا به منزل شهید دستغیب یا در کرمانشاه به منزل اقای زرندی و یا در جای دیگر این اتفاقات می افتد و صدا و سیما چیزی نمی گوید .

کواکبیان اضافه کرد من در مجلس گفتم همانطور که واقعه روز عاشورا و ان بی حرمتی صددرصد محکوم است کسی که این جنایت را مرتکب می شود افرادی هم که به این مکان حمله می کنند محکوم هستند فرقی نمی کند اما صدا و سیما یک کلمه از ان نمی گوید و حق هم است این مسائل را بگوید اما چرا ان مسائل را نمی گوید مر قانون به شما صدا و سیمایی ها بر می گردد به ما مجلسی ها برمی گردد به دستگاه قضایی و نیروهای دلسوز بر می گردد حال کاندیداهای ریاست جمهوری نیز یک طرف بحث هستند و همچنین نیروهای امنیتی همه باید به مر قانون عمل کنند.

شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه سخنانش در برنامه زنده رو به فردا گفت مثلا یک موقع شما از پنجره نگاه می کنید و می بینید یکی محکم زد توی گوش یکی دیگه واقعا ناراحت می شوید حق هم دارید ولی اگر به شما بگویند این کسی که تو گوشش خورده با دشنه دل و روده یکی دیگر را ریخته بیرون قضاوت شما متفاوتمی شود .

وی افزود به نظر من براساس قانون روشن است که کسانی دقیقا با دنباله روی از یک قانون شناخته شده بیگانه در مملکت تلاش کردند نظام اسلامی را تضعیف کنند اموال مردم را به اتش کشیدند با قمه و دشنه به عابران پیاده حمله کردند مسجد را اتش زدند قران را پاره کردند تصویر مبارک حضرت امام زه را پاره کردند به حضرت اباعبدالله الحسین غ اهانت کردند به نفع اسرائیل در روزی که علیه اسرائیل بود شعار دادند به نفع امریکا در روزی که علیه امریکا بود شعار دادند اینها بالاخره جرائم بزرگی است .

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: مر قانون مبین این است که اگر در قانون برای این موارد عنوان مجرمانه ای وضع شده که شده به ان باید عمل شود در ضمن در این میان به بعضی از خودسری ها هم واقعا باید رسیدگی شود شریعتمداری اضافه کرد جنگ تحمیلی خودمان را در نظر بگیریم در جنگ تحمیلی ما که جبهه جبهه حق بود در همین جبهه حق ممکن است چندتایی هم باشند که احیانا ادم های خوبی نباشند اینها دلیل نمی شود ما بگوییم این جبهه ناحق بود همانطور جبهه صدام جبهه ناحق بود اما اینکه دران تعدادی باشند که ادم های خوبی باشند که بودند .

شریعتمداری افزود اول باید این مرز مشخص شود اقای کواکبیان که بنده به ایشان ارادت دارم اشاره کرد که من سخنگوی هیچ کس نیستم ولی خوب جنابعالی در همه این مدت از یک جریان خاص حمایت می کردید و روزنامه تان هم در اختیار این جریان خاص بوده است .

وی اضافه کرد من در سطحی نیستم که خدای ناکرده بخواهم شما را ملامت کنم می خواهم بگویم همانی که هستید زیر همان تابلو حرف بزنید مثلا اشاره کردید به مردم غزه چرا شما وقتی دیدید امدند شعار دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران چیزی نگفتید اینها موجب می شود صحنه غبارالود شود مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت من معتقدم اگر به مر قانون عمل شود همانطور که رهبر معظم انقلاب هم اشاره فرمودند خیلی چیزها حل می شود.

مردم سالاری گفت این قصه که اصلا جبهه حق و باطل است و جرائمی که مرتکب شده اند یکی خیلی بزرگ و دیگری کوچک است نباید با هم مخلوط کنیم و خلط مبحث شود شما از این مطالب چگونه دفاع می کنید .

کواکبیان در پاسخ گفت اقای شریعتمداری همواره در مقام محاکمه همه باید جواب ایشان را بدهند.

وی افزود امشب نمی خواستم به جاده خاکی بزنم اولا که ایشان شریعتمداری تغافل می فرمایند بنده مناظره های زیادی بعد از انتخابات داشتم اما با اقای شریعتمداری مناظره نداشتم ولی جاهای مختلف گفتم نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی شعار انحرافی است و طبق فرمایش حضرت امام جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد را بارها تاکید کردم .

کواکبیان اضافه کرد در روزنامه مردمسالاری هم همین مصاحبه ها و همین مناظره ها چاپ شده است حالا اقای شریعتمداری شاید فقط کیهان می خواند احتمالا و اینجوری می گوید و الا بنده موضع گیری کردم و صددرصد هم معتقد هستم منتهی یک نکته اساسی تر اینکه از روز اول اقایان عمدا خواستند جریان معترض به انتخابات را با جریان اغتشاش گر معاند یک کاسه کنند و من هم از شبکه خبر اولین مصاحبه ای که داشتم این بود که ان کسانی که سطل اشغال اتش می زنند یا شیشه می شکنند بحث انتخابات ندارند و اصلا در انتخابات هم شرکت نکرده اند.

کواکبیان گفت حماسه جاودان ‏22‏ خرداد که چهل میلیون نفر در ان گرما امدند به عشق نظام امدند اگر نظام را قبول نداشتند که نمی امدند پای صندوق رای پس قبول داشتند و واقعا شور و نشاطی که ایجاد شده بود بی نظیر بود
وی افزود بنده به عنوان یک مطلع سیاسی در طول سی سال چنین شور و نشاط ملی را ندیده بودم واقعا هم ندیده بودم .

کواکبیان اضافه کرد در شهرهای مختلف بنده شاید در بیش از ‏27‏ استان گردش و در حدود ‏5.‏ شهر سخنرانی های مختلف داشتم ان شور و نشاط واقعا می شد حفظ بشود اما بحث این است که واقعا انهایی که حالا من نمی گویم صدا و سیما هم همین کار را می کرد می امدند همه اینها را یک کاسه می کردند .

کواکبیان افزود در ‏25‏ خرداد یک میلیون نه دو میلیون نه حالا هر تعداد از میدان امام حسین تا میدان ازادی بدون یک کلام شعار با سکوت محض امدند راهپیمایی کردند واقعا همه دوستدار نظام هستند همه دوستدار ولایتند همه دوستدار رهبرهستند ولی ما امدیم یک کاسه گفتیم کل این جریان فتنه است همه اینها وابسته به اسرائیل و امریکا هستند وی افزود یک جوانی که واقعا می گوید من به عشق وطنم به عشق اسلام امدم رای دادم من بلندگوی اسرائیل بودم چرا این طوری به این افراد توهین می کنید .

کواکبیان گفت ان جوانی که می گوید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران به لج اقای شریعتمداری می گوید نه اینکه واقعا اعتقاد قلبی داشته باشد یعنی می گوید این اقا من را متهم کرده به اسرائیلی بودن من هم به خدا اینطوری نیستم اگر فریب خوردگانی هم به قول ایشان باشند من نمی خواهم منکر بشوم الان انجمن پادشاهی اعلام کرده که این استاد را ترور کرده است حساب اینها با جمعیتی که معترضند جداست .

وی اضافه کرد بحثی در روزنامه کیهان بود که اینها روز قدس امدند با کفش نماز خواندند این واقعا اگر بعد از سی سال که از انقلاب گذشته هنوز نماز جمعه را ما به این افراد یاد ندادیم این همه دستگاه تبلیغی این همه دستگاه صدا و سیما بعد هم می ائیم به رخ می کشیم

کواکبیان گفت من می خواهم بگویم اگر بعضی ها این شعار را دادند و به قول شما اسرائیل هم مطرح کرده بود این هم مقصر ما هستیم چرا این مناظره هایی که امشب راه انداختیم از همان اول نیامدیم روشنگری کنیم وی افزود طبیعتا کسی صدای امریکا و بی بی سی فارسی می بیند من بارها گفتم اینها زنگ خطراست بخاطر اینکه برای اینها محدودیت ایجاد کردیم و اینها رفتند ان سایتها شبکه ها را گوش کردند و بعد حرف های همانها را تکرار کردند .

کواکبیان افزود خدا شاهد است بارها این شبکه ها از خارج می خواستند با من مصاحبه کنند گفتم نه گفتند صدایتان را پخش می کنیم گفتم نه من خودم صدا و سیما می روم و صدایم را از انجا می شنوید .

وی تصریح کرد اگر واقعا صدا و سیمای ما مطبوعات ما دقیق عمل می کردند مشکلی نبود .

کواکبیان گفت حالا چون ایشان شریعتمداری مطرح کردند می خواهم بگویم بخشی از این تقصیرها را خود ایشان دارد چرا چون اینها که افرادی خود سر هستند زیر علم کیهان این کارها را می کنند .

وی اضافه کرد اقای شریعتمداری قبل از اینکه انتخابات تمام شود گفت قراراست در ایران انقلاب مخملی بشود واین را خودشان با مقالاتی که چاپ کردند می دانندگفتند مردم مواظب باشید عمر و عاصی ها دارند می ایند غیر از این است هر سه کاندیدا در شورای نگهبان بودند ایشان می گوید عمر و عاص ها دارند می ایند .

کواکبیان افزود شکی نکنید که مقام معظم رهبری هم فرمودند اینجا گرجستان نیستاینها بیخود می کنند بخواهند اینجا انقلاب مخملی راه بیاندازند وی افزود می خواهم بگویم بله استکبار جهانی با ذات انقلاب اسلامی معارضه دارد و همیشه این معارضه هست و مخصوص این حادثه هم نیست کواکبیان گفت اگر در عاشورا می گویند بهائیت امده نمی دانم پادشاهی و منافقین امدند من هیچکدام را رد نمی کنم چون انها یک فرصت گیراوردند این فرصت را بهانه کردند برای اینکه عقده هایشان را خالی کنند اما من معتقدم که می شود تقبیح کرد ولی این فرصت ها را برای انها فراهم نکرد چگونه ما باید تفکیک می کردیم و جو نباید امنیتی می شد .

این نماینده مجلس افزود واقعا ان کسی که منافق و ضد انقلاب است و از خارج دستورمی گیرد با مردم عادی خیلی فرق دارد این ابهام وجود داشت این مردم درشهرستان ها نبودند در تهران بودند امار را خود صدا و سیما و مراکز رسمی دادند و همه جا یک کاندیدای مشخص جلو بود واین برایشان یک شبهه بود راه بر طرف کردن شبهه اجماع عمومی است راه این نیست که بگوییم همه شما وابسته به امریکا و اسرائیل هستید و ما یک مشت ادم های خوبیم و ما فقط ضد اسرائیل هستیم .

کواکبیان اضافه کرد قبول بفرمایید همه ما مقصریم اگر بنده هم قرار بود که شفاف سازی کنم و مرز بندیم را دقیق تر بگویم که ایشان می گوید شاید اینکار را نکرده بودم ولی من در این مناظره ها گفتم این مناظره ها چاپ شده و همه این بحث ها را مطرح کردم من معتقدم ما به جای اینکه به گذشته برگردیم چون واقعا اگر قرار باشد گذشته باشد دیگر این برنامه رو به فردا نیست .

کواکبیان گفت چون واقعا اینجوری نیست که ما بیائیم بگوییم کالبد شکافی و اسیب شناسی انتخابات خوب ما خیلی حرف داریم و من هم بگویم الان این دولت را قانونی می دانم بنده دارم در مجلس کار می کنم هیچ بحثی هم ندارم و در همه مباحث هم گفتم انتخابات قبول شده دولت هم قانونی است بخصوص مقام معظم رهبری تنفیذ کردند و در مجلس هم مراسم تحلیفش انجام شد همه کارهایش شده و اصلا معنی ندارد که بگوییم حالا دوباره سرقصه انتخابات برویم .

وی افزود اگر سر قصه انتخابات این برنامه ها را داشته باشیم خوب البته این مخملیمون رو ایشان شریعتمداری راه انداخت قبل از انتخابات و الان هم می گوید توطئه و فتنه یا مسایلی از این قبیل است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد