اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

اخبار داغ

بعضی از خبرهای داغ زمان تا یه وقت فراموش نشن

مشروح‌مناظره الله‌کرم و زیباکلام در دانشگاه شریف

منبع: رجا نیوز

مناظره بین صادق زیباکلام و حسین الله‌کرم با عنوان «نگرش صحیح به مساله آمریکا» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در سالن جابربن‌حیان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حسین الله‌کرم در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: من در سال 52 در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کردم و به علت اتفاقات زمان انقلاب که به مبارزات به دانشگاه‌ها کشیده شد وارد مبارزات شدم و پس از جنگ چند ماهی به تکمیل رشته مهندسی پرداختم و سپس به لحاظ تجربه‌ای که در دوران جنگ داشتم در رشته مدیریت ادامه تحصیل دادم و توانستم دکترای مدیریت استراتژیک را بگیریم.


وی ادامه داد: سپس به کشور هرزگوین رفتم و می‌توان گفت علیه جریان نسل‌کشی مسلمانان شرکت تاثیرگذاری داشتم. هم‌چنین در تشکل‌هایی مثل انصار حزب‌الله و دانشجویان حزب‌الله و غیره حضور داشتم. در ادامه نیز در زمینه علوم سیاسی تحصیل کرده و دکترای علوم سیاسی گرفتم و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی واحد تهران مرکز هستم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اخبار در برخی از نشریات در رابطه با بازگشت نیروهای حزب‌الله و حرکت آنارشیستی توضیح داد: دو جریان حزب‌اللهی در کشور وجود داشته و دارد که یکی معتقد به استفاده از زور برای پیشبرد اهداف خود و دیگری اعتقاد دارد می‌تواند خواسته‌های خود را از طریق اعتراضات مدنی دنبال کند.

وی با بیان این‌که «گروه معتقد به استفاده از زور چهره‌هایی مثل هادی غفاری، اکبر گنجی، مخملباف که پیرو موسوی بودند در اوایل انقلاب هستند» اظهار کرد: اکبر گنجی معروف به اکبر پونز بود که روسری‌ها را جلو می‌کشید و پونز می‌زد و اقداماتی از جمله رنگ کردن دست‌ها و کارهایی از این دست توسط این گروه انجام می‌شد.

الله‌کرم تصریح کرد: در دهه دوم انقلاب یعنی اوایل سال 70 ما از جبهه‌ها برگشتیم که معتقد به دستیابی به خواسته‌ها از طریق اعتراضات مدنی بودیم و در حال حاضر اعتقاد دارم اگر دولت فضای لازم برای حضور مردم در انجام امر به معروف و نهی از منکر را مهیا نکند شاهد خواهیم بود که این دو جریان حزب‌اللهی به اقداماتی شبیه دوره انقلاب دست خواهند زد و البته گروه دوم که در دوره انقلاب من اداره آن را بر عهده داشتم شاید در حال حاضر بتوانیم حرکت‌های اجتماعی را در چارچوب ادامه دهیم.

وی با بیان این‌که «نوع نگرش ما به آمریکا باید سیستمی باشد» تصریح کرد: نگرش سیستمی عبارت است از یک دیدگاه در روش تحلیل یعنی ما نمی‌توانیم آمریکا و ایران و کشورهای دیگر جهان را در محیط بین‌الملل تنها بازیگران بدانیم بلکه گروه‌هایی که بازیگر دولتی نیستند نیز تاثیر زیادی دارد مثل القاعده، حزب‌الله لبنان و غیره. پس اگر نگاه سیستمی داشته باشیم در درون تعاملات و واکنش‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

الله‌کرم با بیان این‌که «امروز آمریکا نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده است»، افزود: کشورهایی مثل هند، برزیل و ‌چین فضای اقتصادی را برای آمریکا کوچک کرده‌اند و در واقع طرفداران قدرت مالی در آمریکا چون دنباله‌روی تفکر نئولیبرالیست هستند به دنبال پایین آوردن هزینه تولید در کشور می‌باشند که یا به شورش اجتماعی در آمریکا منجر می‌شود و یا شرایط را به دولت کنزی بر می‌گرداند که دولت رفاه بود تا بتواند رفاه عمومی ایجاد کند و این نوع نگاه در نگرش سیستمی قابل دستیابی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که «باید به آمریکا نگرش سیستمی داشت» گفت: نگرش سیستمی در روابط بین‌الملل از دیگر روش‌های پوزتویستی و ابطال‌گرایی بهتر می‌تواند جوابگو باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره، صادق زیباکلام خاطرنشان کرد: این‌که در جامعه‌ا‌ی انسان‌هایی با وجود سال‌ها مبارزه برای انقلاب و کشور به دلایل سیاسی پایمال ‌شوند،این روش، اسلامی و اخلاقی درستی نیست.

وی در عین حال اظهار کرد: از این‌که در کنار حسین الله‌کرم نشسته‌ام به خود می‌بالم چون ایشان ده‌ها بار تا مرز شهادت رفته و در جنگ خدمات زیادی انجام داده است. علی‌رغم این‌که اختلافات سیاسی بسیاری با او دارم.

وی با بیان این‌که «الله‌کرم هرگز به خاطر حضور خود در جبهه بعدها از این موضوع بهره‌برداری نکرد» ادامه داد: امروز نیز در سمت سیاسی در دولت قرار ندارد البته در دوره قبل مدتی در بوسنی و هرزگوین مسوولیتی داشت. این‌که انسان‌های بزرگ را که در گذشته برای نظام، اسلام و انقلاب خدمات بسیاری انجام داده‌اند را زیرپا بگذارید کار بسیار اشتباهی است.

زیباکلام در ادامه به فعالیت‌های علمی الله‌کرم اشاره کرد و گفت: در دوره دکترا برای رساله خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کرد و دانشجوی بسیار فعال و پرکاری بود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که «ما را در رابطه با آمریکا چه می‌شود و مشکل ما با آمریکا چیست؟» تصریح کرد: در اردیبهشت‌ ماه نیز در همین دانشکده برای حضور در برنامه‌ای با موضوع آمریکا شرکت‌ و مطالب خود را تحت عنوان 31 سال توهم دشمنی با آمریکا مطرح کردم که البته با موافقت و مخالفت‌هایی روبرو شد که بنا به خواست نهاد رهبری دانشگاه شریف که برگزارکننده آن همایش بود در حال حاضر مطالب ارائه شده در آن همایش در حال مکتوب شدن است و نزدیک به 300 صفحه می‌شود که هنوز تمام نشده است و من در آن به ارائه نکاتی که از 22 بهمن به این طرف در خصوص دشمنی با آمریکا مطرح می‌شود، پرداخته‌ام.

به گزارش ایسنا، در ادامه الله کرم گفت: تصور می‌کردم که این جمع تحمل من را نداشته باشد اما دیدید که آقای زیباکلام با استفاده از سیاست شلیک یک گلوله در جایی که سکوت همه جا را فرا گرفته است فضایی مناسب را ایجاد کردند.

وی با بیان این‌که «تعجب می‌کنم که چرا برخی دشمنی با آمریکا را توهم می‌دانند»، تصریح کرد: امروزه حتی اگر از مردم کوچه و بازار بپرسیم می‌دانند که در افغانستان و عراق آمریکا اشغال‌گر است و 109 هزار نفر در طی شش سال در عراق کشته و 400 هزار سند از جنایات آمریکا به تصویب رسیده است.

وی افزود: دلایل دشمنی آمریکا با ایران مربوط به دو کودتا در سه دهه اخیر در کشور می‌شود. یکی سوم اسفند 1299 توسط ابرقدرت جهان تک‌قطبی و دیگری کودتای 28 مرداد 32 علیه دولت مصدق. در حالی که حرکت مردمی علیه جریان‌های غرب‌گرا در کشور ما 13 ماه قبل از این کودتا در 30 تیر 31 قیام اساسی به نفع دولت مصدق و بازگشت آن انجام داده بودند.

وی با بیان این‌که «آمریکا 37 سال در کشور ما از دیکتاتوری حمایت کرد»، گفت: آمریکا حامی دیکتاتوری در عربستان، ‌مصر و اردن و... است و این امر جدیدی نیست که ما دچار توهم شده باشیم مگر این‌که بخواهیم خود را به کوچه علی چپ بزنیم پس این‌که حتی سه هزار صفحه بنویسیم نمی‌تواند از عملکردهای جنایتکاران آمریکا در خاورمیانه بکاهد.

الله‌کرم در ادامه به دلایل تصرف لانه جاسوسی اشاره کرد و این‌که یکی از شهدای این دانشگاه از دانشجویانی بوده است که در اقدام تصرف لانه جاسوسی حضور داشته است و گفت: از جمله دلایل تصرف لانه جاسوسی جلوگیری از بازتولید استبداد است؛ چراکه رابطه استبداد و استعمار نوعی هم‌پوشانی دارد و اگر به مقابله به استعمار برنخیزیم با بازتولید استبداد مواجه خواهیم شد. پس امروز اشغال لانه جاسوسی درسی داده است که دیگر موجب بازتولید استبداد نشود.

وی از جمله دیگر دلایل تصرف لانه جاسوسی را جلوگیری از سازماندهی ارتش برای کودتا توسط وابستگان آمریکایی دانست و گفت: همچنین جلوگیری از سازماندهی ملی با رهبری بختیار، جلوگیری از تداوم واگرایی در مرزها و جلوگیری از خط نفوذ نهضت آزادی از دیگر دلایل تصرف لانه جاسوسی بود. پس می‌توان گفت برای حفظ انقلاب اسلامی باید لانه جاسوسی تصرف و برخورد جدی با آمریکا انجام می‌شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه صادق زیباکلام با بیان این‌که «به دو نحو می‌توان در مورد آمریکا صحبت کرد» گفت: می‌توانیم در بحث آمریکا وارد جزییات شویم یعنی این‌که اگر من از دوستان بپرسم آمریکا کی افغانستان را اشغال کرد و آن‌ها در پاسخ بگویند از 11 سپتامبر و من این سوال را مطرح کنم پس قبل از این اتفاق ما با آمریکا مشکل نداشتیم؟ آن‌ها می‌گویند که آمریکا از طالبان حمایت کرده است که از اواسط دهه 70 روی کار آمد و باز من بپرسم که آیا قبل از روی کار آمدن طالبان ما با آمریکا مشکلی نداشتیم؟ آن‌ها خواهند گفت که آمریکا در جنگ از عراق حمایت کرد. و اگر من این سوال را بارها تکرار کنم پاسخ‌های دیگری خواهیم شنید. پس می‌پرسم مشکل ما با آمریکا چیست؟ آیا در موضوع هسته‌یی است که این موضوع از سال 83 مطرح شد و قبل از آن مشکل ما با آمریکا چه بوده است؟ بنابراین به صورت مداوم ما با آمریکا مشکل داشته‌ایم و اگر یکی یکی برای آن‌ها پاسخ بدهیم مشکلات دیگری مطرح می‌شود.

وی با اعتقاد به آن‌چه «آمریکا ستیزی» خواند، تاکید کرد که «باید نگاه جامعه شناسی، روانشناختی و تاریخی داشته باشیم» و یادآور شد: البته این موضوع تنها مختص ایران نبود و در کشورهای عربی، اروپایی و آمریکای لاتین نیز وجود داشت.

زیباکلام با اشاره به دیدگاه مارکسیست‌ها و بیان این‌ اعتقاد که « تفکرات نهضت آزادی، روحانیت مبارز، ‌علی شریعتی و غیره؛ هر کدام را خراش می‌دادیم به ریشه‌هایی از مارکسیست می‌رسیدیم» خاطرنشان کرد: تفکر دینی در کشور ما زنده و قوی بود و باعث شد تا مارکسیست را پس بزند اما به طور کامل ریشه‌کن نشد.

وی معتقد است: مارکسیست در ایران در پوشش دینی خود را بازتولید می‌کند و عقب‌ماندگی‌های علمی به خصوص در حوزه‌های علوم انسانی به این امر دامن می‌زند.

وی با انتقاد از مباحثی که از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود، در بخشی از سخنانش اظهار کرد: این‌که گفته شود پرچمدار گروه کشورهای ظالم آمریکاست و پرچمدار کشورهای آزاده و مستقل جهان، جمهوری اسلامی ایران است؛ پس تضادی بین این دو گروه وجود دارد و اگر بحث انرژی هسته‌یی هم مطرح نبود و القاعده، 11 سپتامبر، عراق و افغانستان وجود نداشت ما باز هم با آمریکا تضاد داشتیم.

زیباکلام با بیان این‌که «بارها مسوولان گفته‌اند چشم امید مردم آزاده جهان به ایران است» ابراز عقیده کرد: برخی مسوولان ما اعتقاد دارند اگر ما با آمریکا سازش کنیم تمام دنیا به هم می‌ریزد و تمام مردمی که علیه استکبار مبارزه می‌کنند ناامید می‌شوند؛ بنابراین ما نوعی رسالت تاریخی اسلامی برای خود قائل هستیم که باید با این غول یعنی استکبار دربیفتیم.

در ادامه الله‌کرم گفت: هنوز که هنوز است حتی رده‌های دانشجویی ما تحت تاثیر دیدگاه‌های پوپولیستی قرار می‌گیرد در صورتی که وجه سیاسی در روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست و آن سیاست نه شرقی نه غربی می‌باشد؛ بنابراین جای تعجب است برخی سیاست نه شرقی را نمی‌بینند و با بافته‌های فکری خود کشور را فقط مخالف غرب می‌دانند در حالی که اولین ضربه انقلاب اسلامی به جریان ماتریالیسم بود که دین را افیون ملت‌ها می‌دانست و آن‌ها کشوری را در کنار خود داشتند که انقلاب دینی در آن به پیروزی رسیده بود و این موضوع ضربه محکمی به پیکر مارکسیست می‌زد.

وی با بیان این‌که «گفته می‌شود وجه قالب دیروز در کشور ما مارکسیست بوده است»، گفت: وجه قالب امروز در کشور لیبرالیست است و هرکس خود را لیبرال نداند روشنفکر نیست و آیا شما دانشجویان از ما می‌خواهید که وجه قالب امروز را به شکل پوپولیستی با شما همراه کنیم.

الله‌کرم گفت: باید دید فردا به کجا می‌رسیم؛ چراکه غرب امروزه به مرحله سوم راه یافته است یعنی در مرحله اول علیه دین، در مرحله دوم علیه استبداد و سلطه پادشاهان و در مرحله سوم در مخالفت با احزاب حرکت کرده است و می‌بینیم که امروز احزاب در غرب جایگاه خود را از دست داده‌اند در حالی که در کشور ما رفتن به سمت احزاب تبلیغ می‌شود.

وی گفت: این‌که به تز مارکسیستی انگ دینی زده شده است، به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ چراکه پایه اندیشه مارکسیستی جدایی دین از سیاست است و این موضوع عملی نخواهد بود که به مارکسیست انگ دین بزنیم.

الله کرم با اشاره به این‌که «به لحاظ سیاسی کشورها به سه دسته اقتدارگرا، استبدادی و دموکراتیک تقسیم می‌شوند» تصریح کرد: کشور ما دموکراسی دینی را در مقابل دموکراسی غربی دارد، البته این موضوع که چقدر قابل پذیرش خواهد بود، بحثی جداست.

وی در ادامه درباره عملکرد آمریکا در رابطه با لانه جاسوسی به شروط چهارگانه امام(ره) برای آزادسازی جاسوسان اشاره کرد و گفت: یکی از آن شروط بازپس دادن اموال خانواده شاه و دومین لغو تمام ادعاهای آمریکا علیه ایران است که براساس آن آمریکا حقوق اتباع خود را با پذیرش این بند به اثبات رساند؛ چراکه آمریکا برای آن‌که تن به محاکمه‌ای ندهد که در آن جنایات 37 ساله آمریکا در کشور ایران روشن می‌شد این شرط از شروط امام(ره) را پذیرفت.

وی افزود: شرط سوم امام(ره) تضمین آمریکا به عدم مداخله نظامی سیاسی در ایران و چهارم آزاد گذاشتن تمام اموال ایرانی‌ها بود که این شروط نشان از منطق امام(ره) در ادامه اشغال لانه جاسوسی است و شاهدیم تا امام تضمینی نمی‌گیرد که هرگونه شکایت غیرقابل قبول علیه ایران وجود نداشته باشد دست از ادامه اشغال برنمی‌دارد.

الله‌کرم در ادامه با بیان این‌که «سیاست خارجی آمریکا تحت تاثیر اشغال لانه جاسوسی قرار گرفت و پرستیژ آمریکایی‌ها در جهان فرو ریخته شد و هنوز نتوانسته‌اند آن را برگردانند»، تصریح کرد: آخرین حرکت آمریکایی‌ها قطعنامه‌ 1701 در لبنان پس از جنگ 33 روزه است که در آن ذلت مسلمانان تبدیل به عزت شد و این عزت تداوم‌دهنده حرکت دانشجویان مبتکر ما در اشغال لانه جاسوسی بود که همچنان در لبنان اثرگذار است.

به گزارش ایسنا صادق زیباکلام در ادامه اظهار کرد: من بارها گفته‌ام که تمام سلول‌های بدنم لیبرال است و به دو دلیل وارد بحث اشغال سفارت آمریکا نشدم. برای این‌که معتقدم که بحث بنیانی که چرا با آمریکا در ستیز هستیم بی‌نتیجه مانده است.

این استاد دانشگاه گفت: معتقدم سفارت آمریکا اتفاقا به دلیل مارکسیست‌گرایی اشغال شد. من قبلا گفته‌ام که در دهه 50 حزب توده همچنان ادبیاتش را حفظ کرده به علاوه بسیاری از نیروهای مبارز بعد از انقلاب قدرت زیادی پیدا کردند. همچنین چریک‌های فدایی و سازمان مجاهدین به تدریج داشتند در مقابل انقلاب می‌ایستادند.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهم بعد از انقلاب، زیر سوال بردن انقلاب بود که انقلاب یک ساخت و پاخت با آمریکا در دقیقه 90 بوده است، اما من معتقدم که دانشجویان خط امام به خاطر رقابتی که با مارکسیست‌ها داشتند می‌خواستند بگویند اگر شما فقط شعار می‌دهید، ما انقلابی‌تریم و در عمل این کار را انجام می‌دهیم.

در ادامه این مناظره الله‌کرم اظهار کرد: من آقای زیباکلام را لیبرال خطاب نکردم و برای من باز هم عجیب است که ایشان حضور ژنرال هایزر و ارتشبد ازهاری در ایران را نادیده می‌گیرد در حالی که وجود این‌ها با هم یک همسویی برای کودتا را نشان می‌دهد. ما الان اسنادی داریم که لشگر 16 زرهی قزوین برای سرکوب انقلاب به راه افتادند که مردم جلوی آن‌ها را گرفتند. یا لشگر گارد جاویدان که بعدها لشگر 21 حمزه نام گرفت، آن‌ها (آمریکایی‌ها) در حمله به همافران یک حرکت نظامی برای سرکوب انقلاب به راه انداختند.

وی ادامه داد: این‌که چرا قبلا کودتا نکردند به خاطر این بود که اساسا آن‌ها نظام سیاسی کشور ما را باثبات می‌دانستند و قبل از این‌که هایزر بیاید امکان این کار را نداشتند، چگونه می‌شود ملت ما بپذیرد کشوری مثل آمریکا در ایران با وجود ژنرال هایزر قصد کودتا ندارد.

الله‌کرم تصریح کرد: 13 آبان نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل شده و همچنان ادامه دارد و من معتقدم که شکست طرح خاورمیانه‌ی بزرگ و همچنین شکست طرح خاورمیانه جدید نتیجه شکستن پرستیژ آمریکا بود.

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام در ادامه این مناظره منتقدانه افزود: خیلی جالب است که تاکنون در رابطه با بیانیه الجزایر که منجر به آزادی گروگان‌های آمریکایی شد، بحثی نشده است. به یاد داریم که آمریکایی‌ها پیشنهادات زیادی برای آزادی گروگان‌های شان دادند و ما نپذیرفتیم. در بیانیه الجزایر قید شده بود که گروگان‌ها حق شکایت از ایران را ندارند، ولی آن‌جا یک بندی بود که مردم عادی می‌توانند از ایران شکایت کنند و این به سود ایرانیانی بود که به آمریکا رفته و طاغوتی بودند.

وی با اشاره به نتایج قرارداد الجزایر برای ایران بار دیگر نسبت به مفاد این قرارداد انتقاد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین با نگاهی منتقدانه نسبت به نتایج اشغال سفارت آمریکا، یادآور شد: یکی از بزرگترین نتایج انقلاب اسلامی، آزادی انسان‌ها و مطبوعات و ... بود.

زیباکلام در پاسخ به سوالی درباره روابط با آمریکا گفت: اطلاعات عمومی من می‌گوید که ما با کشورهای دیگری که رسما سیاست‌شان با ما هم‌خوانی ندارد، رابطه داریم و آن‌ها روی تخم چشم ما جا دارند؛ اما آمریکا که در بخش‌هایی از آن انگیزه‌های مذهبی هم وجود دارد دشمن ماست. اگر باید با حکومت‌های الهی رابطه داشته باشیم، پس روابط ما با کره‌شمالی، هوگو چاوز و برادرم حافظ اسد چه می‌شود. در کدام کشور آدم‌ها موحد هستند؟ حسب اطلاعات عمومی من، برخی آمریکایی‌ها خیلی موحدترند.

در ادامه این مناظره الله‌کرم اظهار کرد: درباره این‌که ما با چه کشورهایی باید رابطه داشته باشیم، سیاست اسلامی آن را مشخص کرده است. این‌که ما با هر کشوری که بخواهیم رابطه داشته باشیم و بر ما سلطه داشته باشد این مورد سوال است. اخیرا کشور ما قرار است که با اروپایی‌ها و 1+5 مذاکره کند، اما این بسته به این است که آیا حرف آن‌ها این است که اسرائیلی‌ها می‌خواهند بمب اتم داشته باشند؟!

در ادامه دانشجویی خطاب به الله‌کرم گفت: من و جنبش دانشجویی از دست دوستان شما کتک خوردیم و از این سابقه علمی که گفتید تعجب می‌کنم.

الله‌کرم پاسخ داد: اگر کتک خوردید من عذرخواهی می‌کنم و حاضرم در جلوی همین جمع شما مرا بزنید، ولی همان‌طور که قبلا گفتم در جریان‌های حزبی‌اللهی دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی معتقد به رعب و وحشت است که سابقه‌شان را از اکبر گنجی، مخملباف و غفاری نام بردم و البته هنوز هم این دیدگاه ادامه دارد و من این را انکار نمی‌کنم. اما دیدگاه دوم معتقد به حضور است یعنی این‌که اگر شهروندان مورد حمله قرار بگیرند و حقوق‌شان ضایع شود، این‌ها می‌توانند اعتراض مدنی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما در رابطه با این‌که چرا با روسیه مخالفت نمی‌کنیم، باید بگویم ما سیاست نه شرقی، نه غربی را دنبال می‌کنیم و این بدین خاطر بود که در آن زمان شوروی و آمریکا دو قطب بودند، اما امروز جهان تک قطبی است و روسیه به اندازه آمریکا قدرت ندارد. القاعده هم در مقابل اسلام سیاسی و انقلاب شکل گرفته و چالش انقلاب اسلامی است.

زیباکلام در پاسخ به سوالی در رابطه با هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکایی‌ها گفت: من نمی‌گوییم که آمریکایی‌ها هواپیمای ایرباس ایران را نزدند، بلکه می‌گویم اولا تعمدا این کار را کردند تا بگویند پایان جنگ را بپذیرید و مدال هم شاید به این خاطر بود وگرنه از نظر نظامی یک کور هم می‌تواند ایرباس با آن جسته بزرگ و سرعت کمی که هواپیماهای مسافربری دارد، را بزند.

الله‌کرم هم گفت: آمریکایی‌ها اگر این کار را برای پایان دادن به جنگ کردند در ناکازاکی و هیروشیما هم این کار را کردند یعنی آن‌ها عده‌ای زیادی انسان را می‌کشند تا این‌که جنگ را پایان دهند! درباره دفاع ایران از حزب‌الله و حماس هم باید بگویم این‌ها از سرزمین‌شان دفاع می‌کنند، حالا اگر به این‌ها تروریست می‌گویند به خاطر تعریف‌هایی است که برخی‌ها از این جریان دارند.

وی در ادامه این مناظره گفت: کودتای 28 مرداد و عملکرد آمریکا بعد از انقلاب برای هر ایرانی کافی است، تا ماهیت استبدادی آمریکا را روشن کند و این‌که زیباکلام تئوری توطئه را مطرح می‌کند این اساسا جایگاه علمی ندارد و من فکر می‌کنم توهم دشمنی با آمریکا نمی‌تواند جایگاه علمی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد